ШКОЛА ПРАВА ИМЕНИ СВЯТОГО РАВНОАПОСТОЛЬНОГО ВЛАДИМИРА Журнал / Школа / Освящение / Двунадесятые праздники / Благовещение Пресвятой Богородицы |
ПРАВОСЛАВНЫЙ КОМПОНЕНТ ОБЩЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
«ОСНОВЫ ПРАВОСЛАВНОЙ ВЕРЫ И КУЛЬТУРЫ»
НАЧАЛЬНЫЙ УРОВЕНЬ
ВВЕДЕНИЕ В ПРАВОСЛАВИЕ
Двунадесятые праздники. Урок
25-го марта / 7-го апреля
Бл҃говѣ́щенӏ̈е прест҃ы́ѧ влⷣчцы на́шеѧ бцⷣы, и҆ приснодв҃ы мр҃ӏ́и.
Мѣ́сѧца ма́рта въ к҃є-й де́нь.
На вели́цѣй вече́рни.
Подо́бенъ: Всю̀ ѿло́живше: Совѣ́тъ превѣ́чный ѿкрыва́ѧ тебѣ̀ ѻ҆трокови́це, гаврӏ̈и́лъ предста̀, тебѐ лобза́ѧ и҆ вѣща́ѧ: ра́дꙋйсѧ, землѐ ненасѣ́ѧннаѧ: ра́дꙋйсѧ, кꙋпино̀ неѡпали́маѧ: ра́дꙋйсѧ, глꙋбино̀ неꙋдобозри́маѧ: ра́дꙋйсѧ, мо́сте, къ нб҃сє́мъ преводѧ́й, и҆ лѣ́ствице высо́каѧ, ю҆́же ӏ҆а́кѡвъ ви́дѣ: ра́дꙋйсѧ, бжⷭ҇твеннаѧ ста́мно ма́нны: ра́дꙋйсѧ, разрѣше́нӏ̈е клѧ́твы: ра́дꙋйсѧ, а҆да́мово воззва́нӏ̈е: съ тобо́ю гдⷭ҇ь. [Два́жды.] |
Подобен: Всё отложивши: Замысел предвечный открывая Тебе, Отроковице, Гавриил предстал, Тебя приветсвуя и вещая: радуйся, земле незасеянная; радуйся, купино неопалимая; радуйся, глубино необозримая; радуйся, мосте, к Небесам ведущий, и лестнице высокая, которую Иаков видел; радуйся, Божественная чаша манны; радуйся, освобождение от проклятия; радуйся, Адама восстановление: с Тобою Господь. (2) |
Ꙗ҆влѧ́ешисѧ мнѣ̀ ꙗ҆́кѡ человѣ́къ, глаго́летъ нетлѣ́ннаѧ ѻ҆трокови́ца ко а҆рхӏ̈страти́гꙋ: и҆ ка́кѡ вѣща́еши глаго́лы па́че человѣ́ка; со мно́ю бо ре́клъ є҆сѝ бг҃ꙋ бы́ти, и҆ всели́тисѧ во ѹ҆тро́бꙋ мою̀. и҆ ка́кѡ бꙋ́дꙋ, глаго́ли мѝ, вмѣсти́лище простра́нное, и҆ мѣ́сто свѧще́нӏ̈ѧ, херꙋвӏ́мы превосходѧ́щагѡ; да не прельсти́ши менє̀ ле́стӏ̈ю, не бо̀ позна́хъ сла́сти, бра́кꙋ є҆́смь неприча́стна: ка́кѡ ѹ҆̀бо ѻ҆троча̀ рождꙋ̀; [Два́жды.] |
Являешься Мне, яко человек, - глаголет непорочная Отроковица Архистратигу, - и как вещаешь глаголы, превосходящие разумение человека? Со Мною ибо, говорил, Богу быть и вселиться во утробу Мою. И как буду, глаголи Мне, вместилище пространное и место освящения Херувимов превосходящего? Да не прельстишь Меня обманом, ибо не познав сласти, брака непричастна, как же Отроча рожу? (2) |
Бг҃ъ и҆дѣ́же хо́щетъ, побѣжда́етсѧ є҆стества̀ чи́нъ, глаго́летъ безпло́тный: и҆ ꙗ҆̀же па́че человѣ́ка содѣва́ютсѧ, мои̑мъ вѣ́рꙋй и҆́стиннымъ глаго́лѡмъ, всест҃а́ѧ, пренепоро́чнаѧ. ѻ҆на́ же возопѝ: бꙋ́ди мнѣ̀ ны́нѣ по глаго́лꙋ твоемꙋ̀, и҆ рождꙋ̀ безпло́тнаго, пло́ть ѿ менє̀ заи́мствовавшаго, ꙗ҆́кѡ да возведе́тъ человѣ́ка, ꙗ҆́кѡ є҆ди́нъ си́ленъ, въ пе́рвое достоѧ́нӏ̈е, съ растворе́нӏ̈емъ. |
Бог где же хочет, побеждаются природы законы, – глаголет бесплотный, – и превосходящее разум и силу человека совершается, моим веруй истинным глаголом, Всесвятая Пренепорочная. Она же отвечает: Да будет Мне ныне по глаголу твоему, и рожу Бесплотного, плоть от Меня заимствовавшего, этим да возведет человека, как един силен, в первоначальное достоинство воссоединением. |
Как и почему так Архангел Гавриил обращался к Пречистой Деве? Лук.1:26-33; Мф.1:25; Исх.3:2 и Втор.4:24; Иов.11:8 и ; Быт.28:12; Исх.16:33 и Ин.6:32-35; Быт.2:17 и Ин.3:16; 1Кор.15:22 О чем и почему так спрашивает Архангела Мария Дева? Лук.1:26-34 Как объясняет Ангел Марии Деве чудное зачатие и рождение Сына Божия Спасителя мира? И что отвечает ему Богородица? Лук.1:35-38 |
|
Бытӏ̈ѧ̀ чте́нӏ̈е. [Глава̀ к҃и] Быт 28:10–17 Кто и что увидел во сне? 28:10-13 |
|
Проро́чества ӏ҆езекӏ́илева чте́нӏ̈е. [Главы̑ м҃г и҆ м҃д] Иез 43:27; 44:1–4 Когда приходит к народу милость Божия? 43:27; Рим.12:1,2 |
|
При́тчей чте́нӏ̈е. [Глава̀ ѳ҃] Притч 9:1–11 Почему Мария Дева называется Премудростью Божией? 9:1,10,11;
Лук.1:29,38 |
|
И҆схо́да чте́нӏ̈е. [Глава̀ г҃] Исх 3:1–8 Что делал Моисей в пустыне и что необычное увидел? 3:1-3 |
|
При́тчей чте́нӏ̈е. [Глава̀ и҃] Притч 8:22–30 Какова Мудрость Божия и каков её возраст? 8:22-26 |
|
Сла́ва, и҆ ны́нѣ, гла́съ то́йже. А҆ндре́а ӏ҆еросолѷмӏ́ты: Дне́сь ра́дость благовѣ́щенӏ̈ѧ, дѣ́вственное торжество̀, ни̑жнѧѧ съ вы́шними совокꙋплѧ́ютсѧ. а҆да́мъ ѡ҆бновлѧ́етсѧ, и҆ є҆́ѵа пе́рвыѧ печа́ли свобожда́етсѧ: и҆ сѣ́нь на́шегѡ сꙋщества̀, ѡ҆боже́нӏ̈емъ прӏ̈е́мшагѡ смѣше́нӏ̈е, це́рковь бж҃ӏ̈ѧ бы́сть. ѽ та́инство! ѻ҆́бразъ и҆стоща́нӏ̈ѧ невѣ́домь, бога́тство бла́гости несказа́нно, а҆́гг҃лъ слꙋ́житъ чꙋдесѝ: дв҃и́ча ѹ҆тро́ба сн҃а прӏ̈е́млетъ: дх҃ъ ст҃ы́й низпосыла́етсѧ: ѻ҆ц҃ъ свы́ше благоволи́тъ: и҆ и҆змѣне́нӏ̈е ѻ҆́бщимъ твори́тсѧ совѣ́томъ, въ не́мже и҆ и҆́мже спа́сшесѧ, вкꙋ́пѣ съ гаврӏ̈и́ломъ къ дв҃ѣ возопӏ̈и́мъ: ра́дꙋйсѧ, ѡ҆бра́дованнаѧ, и҆зъ неѧ́же спасе́нӏ̈е хрⷭ҇то́съ бг҃ъ на́шъ, є҆́же по на́мъ прӏ̈е́мъ є҆стество̀, къ себѣ̀ возведѐ. того̀ молѝ спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ. |
Слава, и ныне, глас тойже. Андрея Иерусалимского: Днесь радость благовещения, девственное торжество, дольнее с горним совокупляется. Адам обновляется, и Ева первой печали освобождается, и сень нашего существа обожением принятого единения Церковью Божией становится. О, таинство! Образ умаления неведом, богатство благости несказа́нно. Ангел служит чуду, Девичья утроба Сына приемлет, Дух Святой ниспосылается, Отец свыше благоволит, и примирение общим творится советом, в нем же и им же спасшись, вкупе с Гавриилом к Деве возопим: Радуйся, Обрадованная, чрез Тебя же спасение – Христос Бог наш, Который приняв наше естество, к Себе вознес его. Его моли, чтобы спастись душам нашим. |
Что повествует, к чему призывает нас и о чем молит Бога Андрей Иеросолимит? |
На ѹ҆́трени.
Прокӏ́менъ, гла́съ д҃: Благовѣсти́те де́нь ѿ днѐ спасе́нӏ̈е бг҃а
на́шегѡ. Дрꙋгӏ́й прокӏ́менъ: Всѧ́кое дыха́нӏ̈е да хва́литъ гдⷭ҇а. Стӏ́хъ: Хвали́те бг҃а во ст҃ы́хъ є҆гѡ̀, хвали́те є҆го̀ во ѹ҆твержде́нӏ̈и си́лы є҆гѡ̀. |
Прокимен, глас 4: Благовествуйте день от дня спасение Бога нашего. Стих: Воспойте Господу песнь новую, воспойте Господу, вся земля. Иной прокимен: Всякое дыхание да хвалит Господа. Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его в утверждении силы Его. |
|
||
Кому, как и как часто должно хвалить Бога и благовествовать, то есть вещать благое? Пс.95:1,2; 150:6,1; Деян.1:8; 1Кор.15:1-23; Лук.1:26-55; Откр.12:10-11 |
|
|||
Е҆ѵⷢ҇лӏ̈е лꙋкѝ, зача́ло д҃. Зачало 4. Лк 1:39-49, 56 Куда пошла Мария Дева после благовещения Ангела? 1:39-41 |
|
|||
Пѣ́снь г҃. Сла́ва, и҆ ны́нѣ: По́сланъ бы́сть съ нб҃сѐ а҆рхӏ̈страти́гъ гаврӏ̈и́лъ ѿ бг҃а, ско́рѡ предста̀ ко ѡ҆дꙋшевле́нномꙋ гра́дꙋ, глаго́лѧ къ не́й ꙗ҆́вственнѡ: зижди́телѧ прӏ̈и́меши, дв҃о, во ѹ҆тро́бѣ, и҆ роди́ши сего̀ непрело́жнѣ съ пло́тӏ̈ю. тѣ́мже по́сланъ є҆́смь возвѣсти́ти тебѣ̀ стра́нное ржⷭ҇тво̀, чⷭ҇таѧ, и҆ стою̀ зовѧ̀ тебѣ̀: ра́дꙋйсѧ, невѣ́сто неневѣ́стнаѧ. |
Песнь 3. Слава, и ныне… Послан был с Небес Архистратиг Гавриил от Бога и скоро предстал ко одушевленному Граду, глаголя к Ней явственно: Создателя примешь, Дево, во утробе и родишь Сего непреложно во плоти. Потому же послан возвестить Тебе необычное рождество, Чистая, и стою, взывая к Тебе: Радуйся, Невесто, не бывшая невестой. |
|
||
Почему Богородица именуется Градом одушевленным? |
|
|||
Пѣ́снь д҃. Їрмо́съ: Сѣдѧ́й въ сла́вѣ, на прⷭ҇то́лѣ бж҃ества̀, во ѻ҆́блацѣ ле́гцѣ прӏ̈и́де ӏ҆и҃съ пребж҃е́ственный, нетлѣ́нною дла́нӏ̈ю, и҆ сп҃се зовꙋ́щыѧ: сла́ва хрⷭ҇тѐ си́лѣ твое́й. [Бцⷣа] Сщ҃е́ннꙋю нѣ́кꙋю дв҃ꙋ ражда́ющꙋю, слы́шахъ прⷪ҇ро́ка дре́вле є҆мманꙋ́ила проре́кша: хощꙋ́ же разꙋмѣ́ти, ка́кѡ бжⷭ҇тва̀ растворе́нӏ̈е є҆стество̀ человѣ́ческое претерпи́тъ; [А҆́гг҃лъ] Ꙗ҆ви́ла є҆́сть кꙋпина̀, неѡпа́льна пребы́вши, прӏ̈е́мши пла́мень, ѡ҆бра́дованнаѧ всепѣ́таѧ, на тебѣ̀ та́инства пресла́вное: по рождествѣ́ бо пребꙋ́деши чⷭ҇таѧ приснодв҃а. [Бцⷣа] Ѡ҆свѣща́емь сӏ̈ѧ́нӏ̈емъ бг҃а вседержи́телѧ, и҆́стины проповѣ́дниче, глаго́ли, гаврӏ̈и́ле, и҆́стиннѣйшаѧ: ка́кѡ нетлѣ́ннѣ бы́вши чистотѣ̀ мое́й, сло́ва рождꙋ̀ съ пло́тӏ̈ю безпло́тнаго; [А҆́гг҃лъ] Со стра́хомъ тебѣ̀, ꙗ҆́кѡ ра́бъ гпⷭ҇жѣ̀ предстою̀, съ боѧ́знӏ̈ю, ѻ҆трокови́це, ны́нѣ смотри́ти стыждꙋ́сѧ тебѐ: ꙗ҆́кѡ бо до́ждь на рꙋно̀ сни́детъ на тѧ̀ сло́во ѻ҆́ч҃ее, ꙗ҆́кѡ благоволѝ. |
Песнь 4. Ирмос: Сидящий в славе на престоле Божества во облаке легком пришел, Иисус Пребожественный, Нетленною ладонью и спасет взывающих: слава, Христе, силе Твоей. Богородица: О священной некой Деве, Которая родит Эммануила, слышала пророка, в древности прорекшего; хочу же разуметь, как с Божеством соединение естество человеческое выдержит? Ангел: Явила купина, неопалимой пребывая в пламени, обрадованная Всепетая, на Тебе таинство преславное. После рождества ибо пребудешь Чистой всегда Девой. Богородица: Освещаемый сиянием Бога Вседержителя истины проповедниче Гаврииле, - глаголет Истиннейшая, - как, будучи в нетленной чистоте Моей, Слова рожу, с плотью – Бесплотного? Ангел: Со страхом Тебе, яко раб Госпоже, предстою, с боязнью, Отроковице, ныне смотреть стыжусь на Тебя, ибо, как дождь на руно, сойдет на Тебя Слово Отчее, как благоволит. |
|
||
Кого, откуда и как придет Господь спасти? Кол.3:1; Лук.21:27;
1Фесс.4:17 А. Как отвечает Ангел на вопрос о соединении
человеческого и Божественного естества? Б. Чем опять интересуется Богородица? А. Как отвечает Ангел на вопрос Богородицы
о рождестве и Её Приснодевстве? |
|
|||
На лӏ̈тꙋргӏ́и.
Тропа́рь пра́здника: Дне́сь спасе́нӏ̈ѧ на́шегѡ глави́зна, и҆ є҆́же ѿ вѣ́ка та́инства ꙗ҆вле́нӏ̈е: сн҃ъ бж҃ӏ̈й, сн҃ъ дв҃ы быва́етъ, и҆ гаврӏ̈и́лъ благода́ть благовѣствꙋ́етъ. тѣ́мже и҆ мы̀ съ ни́мъ бцⷣѣ возопӏ̈и́мъ: ра́дꙋйсѧ, бл҃года́тнаѧ, гдⷭ҇ь съ тобо́ю. |
Тропарь праздника Днесь спасения нашего начало, и его от века таинства явление: Сын Божий Сыном Девы является, и Гавриил благодать благовествует. Поэтому же и мы с ним Богородице возопием: Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою. |
Что сегодня? Мф.1:21; Лук.1:31; Ис.45:22 |
|
Сла́ва, и҆ ны́нѣ, конда́къ пра́здника: Взбра́нной воево́дѣ побѣди́тєльнаѧ, ꙗ҆́кѡ и҆зба́вльшесѧ ѿ ѕлы́хъ, благода́рствєннаѧ восписꙋ́емъ тѝ рабѝ твоѝ, бцⷣе: но ꙗ҆́кѡ и҆мꙋ́щаѧ держа́вꙋ непобѣди́мꙋю, ѿ всѧ́кихъ на́съ бѣ́дъ свободѝ, да зове́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, невѣ́сто неневѣ́стнаѧ. |
Слава, и ныне, кондак праздника: Сильной в брани Воево́де чествование, избавившись от зла, благодарственно воздаем Тебе рабы Твои, Богородице, но, как имеющая Державу непобедимую, от всяких нас бед освободи, да взываем к Тебе: радуйся, Невесто, Невестой не бывшая. |
Кому, что и как воздаем? Откр.22:14,1-5; Лук.1:48 |
|
А҆пⷭ҇лъ къ є҆вре́ємъ, зача́ло т҃ѕ. Зачало 306. Евр 2:11–18 От кого освящающий Христос и
освящаемый Им народ? 2:11 |
|
А҆ллилꙋ́ӏ̈а, гла́съ а҃. Стӏ́хъ: Сни́детъ ꙗ҆́кѡ до́ждь на рꙋно̀, и҆
ꙗ҆́кѡ ка́плѧ ка́плющаѧ на зе́млю. |
Аллилуиа, глас 1. Стих: Сойдет, яко дождь на руно и яко
капля, капающая на землю. |
Что являло схождение на руно росы? Пс.71:6; Суд.6:36-7:1 Чем является для нас Господь? Пс.71:17; Ин.1:4-13 |
|
Е҆ѵⷢ҇лӏ̈е ѿ лꙋки́, зача́ло г҃. Зачало 3. Лк 1:24–38 После каких дней зачала Елисавета и
что говорила? 1:5-25 |
|
Вмѣ́стѡ Досто́йно: Благовѣствꙋ́й, землѐ, ра́дость ве́лӏ̈ю, хвали́те, небеса̀, бж҃ӏ̈ю сла́вꙋ. Ӏ҆рмо́съ, гла́съ д҃: Ꙗ҆́кѡ ѡ҆дꙋшевле́нномꙋ бж҃ӏ̈ю кӏ̈вѡ́тꙋ, да ника́коже ко́снетсѧ рꙋка̀ скве́рныхъ. ѹ҆стнѣ́ же вѣ́рныхъ бцⷣѣ немо́лчнѡ, гла́съ а҆́гг҃ла воспѣва́юще, съ ра́достӏ̈ю да вопӏ̈ю́тъ: ра́дꙋйсѧ, благода́тнаѧ, гдⷭ҇ь съ тобо́ю. |
Вместо Достойно: Благовествуй, земля, радость великую, хвалите, небеса, Божию славу. Ирмос, глас 4: Яко к одушевленному Божию ковчегу, да никакая же не коснется рука скверных. Уста же верных, Богородице, немолчно, возглас Ангела воспевая, с радостью да вопиют: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою. |
К чему призываются небеса и земля? 1Пар.16:23; Дан.3:74; Пс.148:1-5 Как именуется Мария Дева? Евр.9:4; Мф.1:18 |
|
Прича́стенъ: И҆збра̀ гдⷭ҇ь сӏ̈ѡ́на, и҆ и҆зво́ли є҆го̀ въ жили́ще себѣ̀. А҆ллилꙋ́ӏ̈а, три́жды. |
Причастен: Избрал Господь Сиона и изволил его в жилище Себе. Аллилуйя, трижды. |
Что избрал Себе Господь в жилище? |
|
Беседа Кому и почему днесь воздается похвала и честь? |
|
Икона Божией Матери «Тучная Гора» (24 марта / 6 апреля) Где находилась икона изначально и кому была подарена? |
Выполнить задания в указанной последовательности. Сотворить молитву: из утреннего
правила от начала до Отче наш, включительно, и молитву на начало учения. Прочитать указанные в таблицах тексты читаемого на
литургии Святого Писания: Евр.2:11–18; Лк.1:24–38. Кратко ответить в Дневнике чтения Святого Писания на представленные в таблице вопросы по текстам: Евр 2:11–18 и Лк 1:24–38. В качестве листа электронной тетради для ответов допустимо использовать данную страницу. Прочитать поучения сегодняшнего дня: Прочитать «Беседу святителя Прокла Патриарха
Константинопольского на праздник Благовещения Пресвятой Богородицы» в одном
из следующих источников: Прочитать историю иконы Божией Матери «Тучная Гора». Настольная книга священнослужителя. Т. 3. Месяцеслов (март – август). Издание Московской Патриархии. М. 1979 г. С. 103-104 Ответить на представленные в таблице вопросы по тексту Беседы и истории иконы Божией Матери «Тучная Гора». Прочитать предлагаемые тексты праздничного богослужения, их толковый перевод, их основание в Священном Писании с комментариями святых отцов. Научиться правильно читать тексты на церковнославянском
языке и объяснять смысл. Кратко ответить в Дневнике на предлагаемые ко всем богослужебным текстам вопросы, с использованием Писания по указанным и иным ссылкам. Проконтролировать чтение церковнославянских текстов, в том числе, в небольших группах или в парах в воскресной школе. Выучить наизусть: Двум человекам, в молитве испрошенных у Господа, рассказать наизусть заданные тексты, хорошо – взаимно, с объяснением и обсуждением. Выполнить электронные тесты (готовятся). Обсудить ответы на все тексты в воскресной приходской школе, при необходимости откорректировать. Написать эссе небольшое (при немощи, рассказать устно) на основании Святого Писания и текстов на одну из тем сегодняшнего дня. Сдать свою работу на проверку преподавателю, обменяться мнениями с соучениками воскресной школы и в семье… Лучшие работы, испросив благословения у настоятеля храма, опубликовать в блоге, средствах массовой информации прихода, епархии или иных. Участвовать в богослужении праздника, начиная с вечерни накануне воскресного дня, с пониманием текстов и открывшихся таинственных истин пройденного урока. Дополнительно Прочитать службу празднику по Минее Праздничной на
церковнославянском языке и, параллельно, в современном толковом переводе.
Научиться пересказывать смысл текстов. |
Урок разработан на основании богослужебных текстов Минеи месячной (март), в том числе, текстов Священного Писания. В уроке открываются основы понимания сути двунадесятого праздника Благовещения Пресвятой Богородицы в особом объяснении Архангелом Гавриилом зачатия и рождения Христа Спасителя Сына Божия, волей Божьей победы над законами природы в воссоединении горнего с дольным. А также и понимания Пренепорочной Девы Матери Божией, во многих прообразах предсказанной смиренной носительницы и родительницы Света и Огня, Сына Божия и Бога, Источника наказания нечестивым и вечных благ благочестивым и смиренным Христу и Богу душам. Урок состоит из избранных богослужебных текстов праздника на церковнославянском языке с их толковым переводом, указаний на соответствующие богослужению места Святого Писания и Предания, заданий и тестов. Предназначается для взрослых и старшего школьного возраста, приступивших к освоению основ Православия. Предполагается активное исследовательское участие учащихся в изучении материала всего курса и урока. |
Электронная почта: vcsl-k@ya.ru; sl@sancti.ru Опубликовано: 2019.02.08 Калашников Ю.В. Двунадесятые праздники. Благовещение Пресвятой Богородицы. Урок. [Электронный ресурс] / Школа права. Электронные материалы журнала «Праведность и мир». ISSN 2078-8932. URL: http://sancti.ru/sl/hs/intr-pre/min/325-vestie.htm, (дата обновления: 2024.04.06.). |
© КАЛАШНИКОВ Ю.В. 2019 - 2024 |