ШКОЛА ПРАВА ИМЕНИ СВЯТОГО РАВНОАПОСТОЛЬНОГО ВЛАДИМИРА Школа / Журнал / Путь спасения / Триодь Постная / Неделя 4-я Великого поста, Иоанна Лествичника |
ПРАВОСЛАВНЫЙ КОМПОНЕНТ ОБЩЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
«ОСНОВЫ ПРАВОСЛАВНОЙ ВЕРЫ И КУЛЬТУРЫ»
НАЧАЛЬНЫЙ УРОВЕНЬ
ВВЕДЕНИЕ В ПРАВОСЛАВИЕ
Триодь Постная. Урок
Недѣ́лѧ четве́ртаѧ ст҃ы́хъ постѡ́въ.
Въ сꙋббѡ́тꙋ ве́чера:
Иные же следующие определили петься последованию святого Иоанна Лествичника
И҆́нӏ̈и же послѣ́днѣйшӏ̈и ѡ҆предѣли́ша пѣ́тисѧ послѣ́дованӏ̈ю ст҃а́гѡ ӏ҆ѡа́нна лѣ́ствичника.
Подо́бенъ: Ѽ пресла́внагѡ чꙋдесѐ! Ѻ҆́тче ӏ҆ѡа́нне прпⷣбне, вы́нꙋ вои́стиннꙋ бж҃ӏ̈ѧ въ горта́ни возношє́нӏ̈ѧ носи́лъ є҆сѝ поꙋча́ѧсѧ дѣ́тельнѣйшымъ, бг҃одꙋхновє́ннымъ словесє́мъ всемꙋ́дре, и҆ ѿтꙋ́дꙋ и҆стека́емою бл҃года́тӏ̈ю ѡ҆богати́лсѧ є҆сѝ, бы́въ бл҃же́нъ, нечести́выхъ всѣ́хъ совѣ́тѡванӏ̈ѧ низвраща́ѧ. |
Подобен: О пресла́внаго чудесе! Отче Иоанне преподобный, всегда воистину Божии в гортани возношения носил поучаясь деятельнейшим, богодухновенным словесам, Всемудрый, и оттуда вытекаемой благодатью обогатился, быв блажен, нечестивых всех советы низвергая. |
||||
Подо́бенъ: Ѻ҆́тче ӏ҆ѡа́нне пресла́вне, сле́зъ и҆сто́чники дꙋ́шꙋ ѡ҆чи́стивъ, и҆ всено́щными стоѧ́нӏ̈и бг҃а ѹ҆млⷭ҇тививъ, воспери́лсѧ є҆сѝ къ любле́нӏ̈ю сегѡ̀ бл҃же́нне и҆ красотѣ̀: є҆ѧ́же досто́йнѡ ны́нѣ наслажда́ешисѧ, непреста́ннѡ ра́дꙋѧсѧ, со страда́льцы твои́ми бг҃омꙋ́дре прпⷣбне. |
Подобен: Отче Иоанне преславный, слез источниками душу очистив и всенощными стояниями Бога умилостивив, взошел к любви Его блаженный и прекрасный, её же достойно ныне наслаждаешься, непрестанно радуясь, со страдальцами твоими богомудрый преподобный. |
||||
Подо́бенъ: Ѻ҆́тче ӏ҆ѡа́нне прпⷣбне, воспери́въ ѹ҆́мъ къ бг҃ꙋ вѣ́рою, мӏ̈рска́гѡ смѣше́нӏ̈ѧ ѡ҆мерзи́лъ є҆сѝ непостоѧ́нное: и҆ крⷭ҇тъ тво́й воспрӏ̈и́мъ, всеви́дцꙋ послѣ́довалъ є҆сѝ: тѣ́ло неѡбꙋзда́нное, по́двигами ѡ҆бꙋче́нӏ̈ѧ, по́мыслꙋ порабо́тивъ, крѣ́постӏ̈ю бж҃е́ственнагѡ дх҃а. |
Подобен: Отче Иоанне преподобный, возведя ум к Богу верою, мирскую суету отверг непостоянную, и крест свой восприняв, Всевидцу последовал, тело необузданное подвигами обучения разуму поработив, крепостью Божественного Духа. |
||||
Что Иоанн носил в гортани, чем и откуда обогатился, что низверг? |
|||||
Прпⷣбне ѻ҆́тче, гла́са є҆ѵⷢ҇лӏ̈а гдⷭ҇нѧ послꙋ́шавъ, мӏ́ръ ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ, бога́тство и҆ сла́вꙋ нивочто́же вмѣни́въ. ѿѻнꙋ́дꙋже всѣ̑мъ возопи́лъ є҆сѝ: возлюби́те бг҃а, и҆ ѡ҆брѧ́щете бл҃года́ть вѣ́чнꙋю. ничто́же предпочти́те па́че любвѐ є҆гѡ̀, да є҆гда̀ прӏ̈и́детъ во сла́вѣ свое́й, ѡ҆брѧ́щете ѹ҆покое́нӏ̈е со всѣ́ми ст҃ы́ми, и҆́хже мл҃твами хрⷭ҇тѐ сохранѝ, и҆ сп҃сѝ дꙋ́шы на́шѧ. На землѝ а҆́гг҃ла, и҆ на нб҃сѣ́хъ человѣ́ка бж҃ӏ̈ѧ, мӏ́ра бл҃гоꙋкраше́нӏ̈е, наслажде́нӏ̈е бл҃ги́хъ, добродѣ́телей по́стническихъ похвалꙋ̀, ӏ҆ѡа́нна почти́мъ: насажде́нъ бо въ домꙋ̀ бж҃ӏ̈и, процвѣтѐ пра́веднѡ, и҆ ꙗ҆́кѡ ке́дръ въ пꙋсты́ни ѹ҆мно́жи стада̀ хрⷭ҇тѡ́ва слове́сныхъ ѻ҆ве́цъ, въ преподо́бӏ̈и и҆ пра́вдѣ. |
Преподобный отче, гласа Евангелия Господня послушав, мир оставил, богатство и славу ни во что же вменив. Потому всем возопил: возлюбите Бога и обрящете благодать вечную. Ничего же не предпочтите более любви Его, да когда придет во славе Своей, обретете упокоение со всеми святыми, их же молитвами, Христе, сохрани и спаси души наши. На земле ангела, и на небесах человека Божия, мира благое украшение, наслаждение благих, добродетелей постнических похвалу, Иоанна почтим, насажден ибо в доме Божием, процвел праведно, и яко кедр в пустыне умножил стада Христовых словесных овец, в преподобии и правде. |
||||
Что и как оставил Иоанн? К чему и для чего призвал? Как называем Иоанна и почему так? |
|||||
И҆ ны́нѣ, бг҃оро́диченъ: Ѽ чꙋдесѐ но́вагѡ, всѣ́хъ дре́внихъ чꙋде́съ! кто́ бо позна̀ мт҃рь без̾ мꙋ́жа ро́ждшꙋю, и҆ на рꙋкꙋ̑ носѧ́щꙋю, всю̀ тва́рь содержа́щаго; бж҃ӏ̈е є҆́сть и҆зволе́нӏ̈е ро́ждшеесѧ: є҆го́же ꙗ҆́кѡ млⷣнца пречⷭ҇таѧ, твои́ма рꙋка́ма носи́вшаѧ, и҆ мт҃рне дерзнове́нӏ̈е къ немꙋ̀ и҆мꙋ́щаѧ, не преста́й молѧ́щи ѡ҆ чтꙋ́щихъ тѧ̀, ѹ҆ще́дрити и҆ сп҃стѝ дꙋ́шы на́шѧ. |
И ныне, Богородичен: О чудо новое из всех древних чудес! Кто ибо видел матерь без мужа родившую и на руках носящую всю тварь Содержащего? Божие есть изволение – Родившееся. Его же, как Младенца, Пречистая, Твоими руками носившая, и материнское дерзновение к Нему имевшая, не преставай молиться о чтущих Тебя, чтобы им ущедрить и спасти души наши. |
||||
Какое видим чудо? В чем явилась воля Божья? Что просим у Матери Божьей? |
|||||
На утрениНа ѹ҆́трени. |
|||||
Слава. Тропа́рь: Пꙋсты́нный жи́тель и҆ въ тѣлесѝ а҆́гг҃лъ, и҆ чꙋдотво́рецъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ бг҃оно́се ѻ҆́тче на́шъ ӏ҆ѡа́нне: посто́мъ, бдѣ́нӏ̈емъ, мл҃твою нбⷭ҇наѧ дарова̑нӏ̈ѧ прӏ̈и́мъ, и҆сцѣлѧ́еши недꙋ̑жныѧ, и҆ дꙋ́шы вѣ́рою притека́ющихъ тѝ. сла́ва да́вшемꙋ тѝ крѣ́пость: сла́ва вѣнча́вшемꙋ тѧ̀: сла́ва дѣ́йствꙋющемꙋ тобо́ю всѣ̑мъ и҆сцѣлє́нӏ̈ѧ. |
Слава. Тропарь: Пустынный житель и в теле Ангел и чудотворец явился, богоносный отче наш Иоанне, постом, бдением, молитвою Небесные дарования восприняв, исцеляешь недужныя и души верою притекающих к тебе. Слава Давшему тебе крепость: слава Венчавшему тебя, Подающему тобою всем исцеления. |
||||
Как именуется Иоанн? Как и для чего воспринял небесные дарования? Кого и почему славим? |
|||||
И҆ ны́нѣ, бг҃оро́диченъ: Гаврӏ̈и́лꙋ вѣща́вшꙋ тебѣ̀, дв҃о, ра́дꙋйсѧ, со стра́хомъ воплоща́шесѧ всѣ́хъ влⷣка, въ тебѣ̀ ст҃ѣ́мъ кӏ̈вѡ́тѣ, ꙗ҆́коже речѐ првⷣный дв҃дъ: ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ ши́ршаѧ нб҃съ, поноси́вши зижди́телѧ твоего̀. сла́ва все́льшемꙋсѧ въ тѧ̀: сла́ва проше́дшемꙋ и҆з̾ тебѐ: сла́ва свободи́вшемꙋ на́съ ржⷭ҇тво́мъ твои́мъ. |
И ныне, Богородичен: Гавриилу, вещавшему Тебе, Дево, радуйся, со страхом воплотился всех Владыка, в Тебе, Святом Ковчеге, яко же речет праведный Давид: явилась ширшая небес, поносив Зиждителя Твоего. Слава вселившемуся в Тебя, слава прошедшему из Тебя, слава освободившему нас рождеством Твоим. |
||||
Кому призывается радоваться Дева? Какова носившая Творца? Кому слава? |
|||||
За́пѡвѣди твоѧ̑ влⷣко, не сохрани́въ ра́зꙋмомъ мои́мъ, въ стра̑сти вше́дъ сласте́й, ѡ҆бнажи́хсѧ бл҃года́ти, и҆ ꙗ҆́звами и҆зве́рженъ на́гъ. тѣ́мже молю́ тѧ сп҃се, сп҃си́ мѧ. Нижѐ леѵӏ́тъ возмо́же ѿмы́ти стрꙋ́пы моѧ̑: но прише́лъ є҆сѝ ко мнѣ̀ бл҃же сострада́тельнѡ, и҆ и҆злӏ̈ѧ́лъ є҆сѝ млⷭ҇ть твои́хъ щедрѡ́тъ сп҃се на мѧ̀, ꙗ҆́кѡ всеизрѧ́дный вра́чь и҆сцѣлѧ́ѧ мѧ̀. Ꙗ҆́кѡ сы́й бл҃гоꙋтро́бенъ, ѹ҆ще́дривъ сп҃слъ є҆сѝ хрⷭ҇тѐ, ꙗ҆́звами лю́тѣ ѿ разбѡ́йникъ сп҃се ѹ҆бӏ̈е́на мѧ̀: дꙋ́шꙋ же и҆ тѣ́ло своѐ, ꙗ҆́кѡ дӏ̈нарѧ̀ два̀ да́лъ є҆сѝ и҆збавле́нӏ̈е. |
Заповеди Твои, Владыко, не сохранив разумом моим, в страсти войдя сластей, лишился благодати, и язвами извержен наг. Потому же молю Тебя, Спасе, спаси меня. Не смог же левит отмыть струпы мои, но пришел ко мне, Блаже, сострадательно, и излил милость Твоих щедрот, Спасе, на меня, яко всеизрядный врач исцеляя меня. Я́ко есть благоутробен, ущедрив спас, Христе, язвами лютыми от разбойников, Спасе, убиенного меня, душу же и тело Свое, яко динария два дал избавление. |
||||
Почему и кому молимся? Быт.3:7 |
|||||
Лествица. Подвижнические слова аввы ИоаннаПредисловие Где имена руководимых этой книгой? И кот видел её? Откр.20:12;
Лук.10:20; Быт.28:12 Житие Иоанна Лествичника Какое особенное произведение есть у святого Иоанна? Подвижнические слова аввы Иоанна 1.21. От каком отречении? Какова жизнь монаха и мирянина? |
|||||
На литургииНа лӏ̈тꙋргӏ́и. |
|||||
Тропа́рь трӏ̈ѡ́ди: Пꙋсты́нный жи́тель и҆ въ тѣлесѝ а҆́гг҃лъ, и҆ чꙋдотво́рецъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ бг҃оно́се ѻ҆́тче на́шъ ӏ҆ѡа́нне: посто́мъ, бдѣ́нӏ̈емъ, мл҃твою нбⷭ҇наѧ дарова̑нӏ̈ѧ прӏ̈и́мъ, и҆сцѣлѧ́еши недꙋ̑жныѧ, и҆ дꙋ́шы вѣ́рою притека́ющихъ тѝ. сла́ва да́вшемꙋ тѝ крѣ́пость: сла́ва вѣнча́вшемꙋ тѧ̀: сла́ва дѣ́йствꙋющемꙋ тобо́ю всѣ̑мъ и҆сцѣлє́нӏ̈ѧ. Конда́къ. На высотѣ̀ гдⷭ҇ь воздержа́нӏ̈ѧ и҆́стинна тѧ̀ положѝ, ꙗ҆́коже ѕвѣздꙋ̀ неле́стнꙋю, свѣтоводѧ́щꙋю концы̀, наста́вниче ӏ҆ѡа́нне ѻ҆́тче на́шъ. |
Тропарь Триоди: Пустынный житель и в теле Ангел и чудотворец явился, богоносный отче наш Иоанне, постом, бдением, молитвою Небесные дарования восприняв, исцеляешь немощных и души верою притекающих к тебе. Слава Давшему тебе крепость, слава Венчавшему тебя, Подающему тобою всем исцеления. Кондак. На высоте Господь воздержания истинного тебя положил, яко же звезду настоящую, светом руководящую к Тебе концы земли, наставниче Иоанне, отче наш. |
||||
Чего житель и кто в теле Иоанн и как принял небесные дарования? Куда поставил Господь Иоанна, какой звездой? 1Пет.2:22; Дан.12:3 |
|||||
Восхва́лѧтсѧ прпⷣбнӏ̈и во сла́вѣ, и҆ возра́дꙋютсѧ на ло́жахъ свои́хъ. |
Восхвалятся преподобные во славе, и возрадуются на ложах своих. |
||||
А҆по́столъ къ є҆вре́ємъ, зача́ло тд҃ӏ. Апостол к Евреям, зачало 314, Евр 6:13–20 |
|||||
Что обещал Бог Аврааму? 6:13,14 |
|||||
И҆ дрꙋгӏ́й прпⷣбнагѡ, ко є҆фесе́ємъ, зача́ло ск҃ѳ. И другий, преподобнаго, ко Ефесеем, зачало 229. Еф 5:8Б–19 |
|||||
Как нам подражать Христу и Богу Отцу, удаляясь от зла? 5:1-7 |
|||||
Насажде́ни въ домꙋ̀ гдⷭ҇ни, во дво́рѣхъ до́мꙋ бг҃а на́шегѡ процвѣтꙋ́тъ. |
Насажденные в доме Господнем, во дворах дома Бога нашего процветут. |
||||
Е҆ѵⷢ҇лӏ̈е ѿ ма́рка, зача́ло м҃. Евангелие от Марка, зачало 40. Мк 9:17–31 |
|||||
С чего начинается восхождение в освящении к совершенству?
9:17,18 |
|||||
И҆ прпⷣбнагѡ, ѿ матѳе́а, зача́ло ӏ҃. И преподобнаго, от Матфеа, зачало 10. Мф 4:25–5:12А |
|||||
Почему за Христом следовало множество народа? 4:24,25 |
|||||
Прича́стенъ: Хвали́те гдⷭ҇а съ нб҃съ, хвали́те є҆го̀ въ вы́шнихъ. Дрꙋгӏ́й: Въ па́мѧть вѣ́чнꙋю бꙋ́детъ првⷣникъ: ѿ слꙋ́ха ѕла̀ не ѹ҆бои́тсѧ. |
Причастен: Хвалите Господа с небес, хвалите Его в вышних. Второй: В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится |
||||
Что делаем, причастившись благодати Таинств Господних? |
|||||
Задание урока |
|||||
Выполнить задания в указанной последовательности. Сотворить молитву из утреннего правила от начала до Отче наш,
включительно, и молитву на
начало учения. Прочитать указанные в таблицах тексты Святого Писания, Святое
Писание см… Кратко ответить на вопросы по текстам Святого Писания письменно в Дневнике чтения Святого Писания. В качестве листа электронной тетради для ответов допустимо использовать данную страницу. Прочитать богослужебные тексты дня с переводом. Ответить в дневнике на вопросы, используя дополнительные тексты Святого Писания по ссылкам. Научиться правильно читать богослужебные тексты на церковнославянском языке и объяснять их смысл. Учебное пособие по церковнославянской азбуке см… Проконтролировать чтение церковнославянских текстов, в том числе, в небольших группах или в парах в воскресной школе. Прочитать тексты сегодняшнего дня: Ответить в дневнике на вопросы по житию преподобного Иоанна Лествечника и Лествице, находящиеся в таблице. Составить одну или несколько записей, можно итоговых, по тексту каждого слова (главы) из Лествицы, актуальных для личного духовного роста. На все записи попытаться найти основание в Святом Писании – эталоне истины. Повторить уже выученные наизусть тексты молитв, в том числе, Отче наш… и молитву Ефрема Сирина, а также Декалог и Вероисповедание. Молитвослов см… Катехизис святителя Филарета (Декалог – вопр. 481-611) см… Выучить наизусть текст кондака: На высотѣ̀ гдⷭ҇ь: Выполнить электронные тесты (готовятся). Обсудить ответы на все тексты в воскресной приходской школе, при необходимости откорректировать. Написать эссе (при немощи, рассказать устно) на основании Святого Писания и текстов на одну из тем сегодняшнего дня. Сдать свою работу на проверку преподавателю, обменяться мнениями с соучениками воскресной школы и в семье… Лучшие работы, испросив благословения у настоятеля храма, опубликовать в блоге, средствах массовой информации прихода, епархии или иных. Участвовать в богослужении праздника, начиная с вечерни накануне воскресного дня, с пониманием текстов и открывшихся таинственных истин пройденного урока. Дополнительно Прочитать службу празднику по Триоди Постной на
церковнославянском языке и, параллельно, в современном толковом переводе.
Научиться пересказывать смысл текстов. Обратить внимание на содержание синаксаря
богослужения. |
|||||
Описание урока |
|||||
Урок разработан на основании текстов Триоди Постной и текстов Священного Писания, с использованием иной православной литературы. Рассматривается суть богослужения в 4-ю Неделю Великого поста, святого Иоанна Лествичника. Созидается отношение к Богу, как к Благому во Христе Спасителю, Его благодатью посредством Церкви даровавшему смиренным восходить, как по лестнице, к совершенству. По пути освящения в земных трудах к жизни небесной. К красоте и силе детей Божьих, тружеников и воинства Христова православного века нынешнего и будущего. Со Христом подвизающихся в противостоянии греху и злу, в утверждении правды, порядка и мира Божьего, восходящих от силы в силу, от славы в славу, всегда начинающих со своей души и по воле Божьей простирающихся трудами в свою семью, уделы Отечества, на свое место в Церкви Православной и до краев земли. Урок состоит из избранных текстов богослужения дня, заданий и тестов. В полноте может быть освоен только в приобщении к Богу во Христе и Его Церкви Православной, к Его благодати и в течение многих лет смиренных молитв и святых трудов познания и исполнения воли Божьей. Предназначается для взрослых и старшего школьного возраста, приступивших к освоению основ Православия. Предполагается активное исследовательское участие учащихся в изучении материала всего курса и урока.
|
|||||
Электронная почта: vcsl-k@ya.ru; sl@sancti.ru Опубликовано: 2020.03.29 Калашников Ю.В. Триодь Постная. Неделя 4-я Великого поста, преподобного Иоанна Лествичника. Урок. [Электронный ресурс] / Школа права. Электронные материалы журнала «Праведность и мир». ISSN 2078-8932. URL: http://sancti.ru/sl/hs/intr-pre/tri/4f-lestv.htm, (дата обновления: 2024.04.13).
ШКОЛА ПРАВА ИМЕНИ СВЯТОГО
РАВНОАПОСТОЛЬНОГО ВЛАДИМИРА. ОФИЦИАЛЬНЫЙ САЙТ |