|
ШКОЛА ПРАВА ИМЕНИ СВЯТОГО РАВНОАПОСТОЛЬНОГО ВЛАДИМИРА Школа / Журнал / Путь спасения / Богослужения Триоди постной / Неделя 2-я Великого поста, святителя Григория Паламы |
ПРАВОСЛАВНЫЙ КОМПОНЕНТ ОБЩЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
«ОСНОВЫ ПРАВОСЛАВНОЙ ВЕРЫ И КУЛЬТУРЫ»
НАЧАЛЬНЫЙ УРОВЕНЬ
ВВЕДЕНИЕ В ПРАВОСЛАВИЕ
Триодь постная. Урок
НЕДЕЛЯ ВТОРАЯ СВЯТОГО ПОСТА
Поется настоящее последование «Во святых отца нашего Григория
архиепископа Фессалоникийского
чудотворца Паламы», сложенное всесвятейшим патриархом Филофеем.
Недѣ́лѧ втора́ѧ ст҃ы́хъ постѡ́въ.
Пое́тсѧ настоѧ́щее послѣ́дованӏ̈е,
во ст҃ы́хъ ѻ҆тца̀ на́шегѡ григо́рӏ̈а
а҆рхӏ̈епӏ́скопа,
ѳессалонӏ́тскагѡ чꙋдотво́рца, пала́мы.
Сложе́нное ѿ всест҃ѣ́йшагѡ патрӏ̈а́рха
фӏ̈лоѳе́а.
Въ сꙋббѡ́тꙋ ве́чера.
Сла́ва, гла́съ и҃: Бо́дрый ꙗ҆зы́къ тво́й ко ѹ҆чи́тельствꙋ, во ѹ҆шесѣ́хъ серде́чныхъ возглаша́ѧ, лѣни́выхъ дꙋ́шы возставлѧ́етъ, и҆ бг҃овѣща́нными словесы̀ твои́ми лѣ́ствица ѡ҆брѣта́етсѧ, ѿ землѝ къ бг҃ꙋ возносѧ́щаѧ. тѣ́мже григо́рӏ̈е, ѳесса́лӏ̈и чꙋ́до, не преста́й молѧ́сѧ хрⷭ҇тꙋ̀, просвѣти́ти бж҃е́ственнымъ свѣ́томъ чтꙋ́щыѧ тѧ̀. |
Слава, глас 8: Бодрый язык твой ко учительству, во уши сердечные возглашая, ленивых души восстанавливает, и Бога вещающими словесами твоими лестница обретается, от земли к Богу возносящая. Потому же, Григорие, Фессалоник чудо, не преставай молиться Христу, просветить Божественным светом чтущих тебя. |
И҆ ны́нѣ, бг҃оро́диченъ: Безневѣ́стнаѧ дв҃о, ꙗ҆́же бг҃а неизрече́ннѡ заче́нши пло́тӏ̈ю, мт҃и бг҃а вы́шнѧгѡ, твои́хъ рабѡ́въ мольбы̑ прӏ̈имѝ всенепоро́чнаѧ, всѣ̑мъ подаю́щи ѡ҆чище́нӏ̈е прегрѣше́нӏ̈й. ны́нѣ на̑ша молє́нӏ̈ѧ прӏ̈е́млющи, молѝ спасти́сѧ всѣ̑мъ на́мъ. |
И ныне, Богородичен. Безневестная Дево, яко же Бога неизреченно зачавши плотью, Мати Бога Вышнего, Твоих рабов мольбы прими, Всенепорочная, всем подавая очищение прегрешений. Ныне наши моления приемля, моли спастись всем нам. |
Бодрый язык твой ко учительству… Каков у святителя Григория Паламы особый язык? О чем просим в молитвах святителя Георгия Паламу? Чему при этом нас учит Господь через исполненных Светом Истины
священно безмолствующих, защищаемых святителем Григорием Паламой? 2Фесс.3:12;
1Ин.3:18; 1Кор.1:25-31 Так почему же у святителя Георгия был такой особый, исполненный
силы и дарующий крепость язык? 2Пет.1:21; 1Ин.5:20; 1Кор.15:10; Гал.2:20 Безневестная Дево… Почему Богородица называется Безневестной – Девой, не бывшей
невестой, не познавшей плотью мужа? Мф.1:18-23; Лук.1:26-38; Иез.44:2 |
На ѹ҆́трени.
Тропа́рь ст҃а́гѡ григо́рӏ̈а: Правосла́вӏ̈ѧ свѣти́льниче, цр҃кве ѹ҆твержде́нӏ̈е и҆ ѹ҆чи́телю, мона́хѡвъ добро́то, бг҃осло́вѡвъ побо́рниче непребори́мый, григо́рӏ̈е чꙋдотво́рче, ѳессалонӏ́тскаѧ похвало̀, проповѣ́дниче бл҃года́ти, моли́сѧ вы́нꙋ сп҃сти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ. |
Тропарь святого Григория Православия светильниче, Церкви утверждение и учителю, монахов доброто, богословов поборниче непреоборимый Григорие чудотворче, Фессалоникская похвала, проповедниче благодати, молись непрестанно спастись душам нашим. |
|||
И҆́же на́съ ра́ди рожде́йсѧ ѿ дв҃ы, и҆ распѧ́тӏ̈е претерпѣ́въ бл҃гӏ́й, и҆спрове́ргӏ̈й сме́ртӏ̈ю сме́рть, и҆ воскрⷭ҇нӏ̈е ꙗ҆вле́й ꙗ҆́кѡ бг҃ъ, не пре́зри, ꙗ҆̀же созда́лъ є҆сѝ рꙋко́ю твое́ю: ꙗ҆вѝ чл҃вѣколю́бӏ̈е твоѐ млⷭ҇тиве, прӏ̈имѝ ро́ждшꙋю тѧ̀ бцⷣꙋ молѧ́щꙋюсѧ за ны̀, и҆ сп҃сѝ сп҃се на́шъ, лю́ди ѿча̑ѧнныѧ. |
Иже нас ради родившийся от Девы, и распятие претерпев, Благой, ниспровергнувший смертью смерть, и воскресение явивший, яко Бог, не презри, кого создал рукою Твоею, яви человеколюбие Твое, Милостиве, прими родившую Тебя Богородицу, молящуюся за нас, и спаси, Спасе наш, народ заблудший. |
|||
Как почему так величаем святого Григория? Иже нас ради родившийся… Каков наш Христос Спаситель? |
||||
Сла́ва, гла́съ и҃: Покаѧ́нӏ̈ѧ ѿве́рзи мѝ двє́ри жизнода́вче, ѹ҆́тренюетъ бо дꙋ́хъ мо́й ко хра́мꙋ ст҃о́мꙋ твоемꙋ̀, хра́мъ носѧ́й тѣле́сный ве́сь ѡ҆скверне́нъ: но ꙗ҆́кѡ ще́дръ, ѡ҆чи́сти бл҃гоꙋтро́бною твое́ю млⷭ҇тӏ̈ю. |
Слава… Покаяния отверзи мне двери, Жизнодавче, утреннюет ибо дух мой ко храму святому Твоему, храм нося телесный, весь оскверненный. Но яко щедр, очисти благоутробною Твоею милостью. |
|||
Чем является покаяние человека в грехах, собственным изобретением
или даром Божьим? Мф.9:13; Мар.6:12; Лук.3:3; Ис.1:16-20; Деян.17:30,31 |
||||
И҆ ны́нѣ, бг҃оро́диченъ: На сп҃се́нӏ̈ѧ стєзѝ наста́ви мѧ̀ бцⷣе, стꙋ́дными бо ѡ҆калѧ́хъ дꙋ́шꙋ грѣхмѝ, и҆ въ лѣ́ности всѐ житӏ̈ѐ моѐ и҆жди́хъ: но твои́ми мл҃твами и҆зба́ви мѧ̀ ѿ всѧ́кӏ̈ѧ нечистоты̀. |
И ныне, Богородичен: На спасения стези наставь меня, Богородице, постыдными ибо осквернил душу грехами и в лености всю жизнь мою растратил. Но Твоими молитвами избавь меня от всякой нечистоты. |
|||
Поми́лꙋй мѧ̀ бж҃е, по вели́цѣй млⷭ҇ти твое́й, и҆ по мно́жествꙋ щедро́тъ твои́хъ, ѡ҆чи́сти беззако́нӏ̈е моѐ. |
Помилуй меня, Боже, по великой милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих, очисти беззаконие мое. |
|||
Мно́жєства содѣ́ѧнныхъ мно́ю лю́тыхъ, помышлѧ́ѧ ѻ҆каѧ́нный, трепе́щꙋ стра́шнагѡ днѐ сꙋ́днагѡ: но надѣ́ѧсѧ на млⷭ҇ть бл҃гоꙋтро́бӏ̈ѧ твоегѡ̀, ꙗ҆́кѡ дв҃дъ вопӏ̈ю́ ти: поми́лꙋй мѧ̀ бж҃е, по вели́цѣй твое́й млⷭ҇ти. |
Множество содеянных мною грехов лютых вспоминая, окаянный трепещу, страшного Дня судного ожидая. Но надеясь на милость благоутробия Твоего, яко Давид вопию Тебе: «Помилуй меня, Боже, по великой Твоей милости». |
|||
Что просим у Богородицы и Христа сына Божия? Множество содеянных мною… Что рождает в душе человека осознание его множества грехов? |
||||
Сла́ва, ст҃а́гѡ: Ра́дꙋйсѧ ѻ҆тцє́въ похвало̀, бг҃осло́вѡвъ ѹ҆ста̀, безмо́лвӏ̈ѧ селе́нӏ̈е, премꙋ́дрости до́ме, ѹ҆чи́телей кра́йность, пꙋчи́но сло́ва. ра́дꙋйсѧ дѣѧ́нӏ̈ѧ ѻ҆рга́не, видѣ́нӏ̈ѧ кра́йность, и҆ и҆сцѣли́телю недꙋ́гѡвъ человѣ́ческихъ. ра́дꙋйсѧ дх҃а хра́ме, и҆ ѹ҆ме́рый и҆ живы́й ѻ҆́ч҃е. |
Слава, святого: Радуйся, отцов похвала, богословов уста, безмолвия селение, премудрости дом, учителей совершенство, пучина слова. Радуйся, деяний музыка, созерцания край и исцелителю недугов человеческих. Радуйся, Духа храм и умерший, и живой отче. |
|||
Как в святом Григории сочетались качества безмолвного народа и
пучина слова? Кол.2:8-12 |
||||
И҆ ны́нѣ, бг҃оро́диченъ: Влⷣчце, всѣ́хъ влⷣчце, и҆ всѣ́хъ вы́шшаѧ, всѣ́хъ же превосходѧ́щаѧ го́рнихъ во́инствъ, прострѝ рꙋ́кꙋ держа́внꙋ, и҆ сохранѝ мӏ́ръ, сщ҃е́нники бл҃гословѝ тебѣ̀ сщ҃еннодѣ́йствꙋющыѧ, мона́хи же простѝ, молѧ́щыѧ тебѐ. лю́ди всѧ̑ ѹ҆мирѝ, и҆ сꙋ́щыѧ въ пала́тѣ: во́инство же ѹ҆крѣпѝ во вре́мѧ бра́ни: се́й гра́дъ соблюдѝ, ст҃а́ѧ бцⷣе. и҆ ны́нѣ на́съ сподо́би ви́дѣти нбⷭ҇ное црⷭ҇тво, и҆ ра́йскꙋю две́рь, є҆гда̀ сѧ́детъ сꙋдӏ̈ѧ̀ сꙋди́ти вселе́ннѣй, во второ́мъ и҆ стра́шномъ сꙋди́лищи, влⷣчце а҆́гг҃лѡвъ. |
И ныне, Богородичен: Владычице, всех Владычице, и всех Высшая, все же превосходящая горние воинства, простри руку державную, и сохрани мир, священников благослови Тебе священнодействующих, монахов же прости, молящихся Тебе. Народы все умиротвори и царствующих во дворцах. Воинство же укрепи во время брани. Сей град соблюди, святая Богородице. И ныне нас сподобь видеть Небесное Царство, и райскую дверь, когда сядет Судья судить вселенную на Втором и Страшном Суде, Владычице Ангелов. |
|||
Как обращаемся ко Пречистой Деве Марии Богородице и что просим? |
||||
На лӏ̈тꙋргӏ́и.
Тропа́рь ст҃а́гѡ григо́рӏ̈а, гла́съ и҃: Правосла́вӏ̈ѧ свѣти́льниче, цр҃кве ѹ҆твержде́нӏ̈е и҆ ѹ҆чи́телю, мона́хѡвъ добро́то, бг҃осло́вѡвъ побо́рниче непребори́мый, григо́рӏ̈е чꙋдотво́рче, ѳессалонӏ́тскаѧ похвало̀, проповѣ́дниче бл҃года́ти, моли́сѧ вы́нꙋ сп҃сти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ. Конда́къ ст҃о́мꙋ, гла́съ и҃. Подо́бенъ: Взбра́нной: Премꙋ́дрости сщ҃е́нный и҆ бж҃е́ственный ѻ҆рга́нъ, бг҃осло́вӏ̈ѧ свѣ́тлꙋю согла́снѡ трꙋбꙋ̀, воспѣва́емъ тѧ̀ григо́рӏ̈е бг҃оглаго́льниче: но ꙗ҆́кѡ ѹ҆́мъ ѹ҆мꙋ̀ пе́рвомꙋ предстоѧ́й, къ немꙋ̀ ѹ҆́мъ на́шъ ѻ҆́тче наста́ви, да зове́мъ: ра́дꙋйсѧ проповѣ́дниче бл҃года́ти. |
Тропарь святого Григория, глас 8: Православия светильниче, Церкви утверждение и учителю, монахов доброто, богословов поборниче непреоборимый Григорие чудотворче, Фессалоникская похвала, проповедниче благодати, молись непрестанно спастись душам нашим. Кондак святому, глас 8. Подобен: Взбранной: Премудрости священную и Божественную музыку, богословия светлую согласно трубу, воспеваем тебя, Григорие богоглагольниче, но яко ум Уму Первому предстоящий, к Нему ум наш отче наставь, да зовем: «Радуйся, проповедниче благодати». |
||
Как величаем и что просим у святого Григория Паламы? Какой музыки и богословия инструментом является святой Григорий?
Рим.6:13,19 |
|||
Конда́къ трӏ̈ѡ́ди, гла́съ д҃: Ны́нѣ вре́мѧ дѣ́лательное ꙗ҆ви́сѧ, при две́рехъ сꙋ́дъ, воста́немъ ѹ҆́бѡ постѧ́щесѧ, принесе́мъ сле́зы ѹ҆миле́нӏ̈ѧ, ми́лостынѧми, зовꙋ́ще: согрѣши́хомъ па́че песка̀ морска́гѡ. но ѡ҆сла́би содѣ́телю всѣ́хъ, ꙗ҆́кѡ да прӏ̈и́мемъ нетлѣ̑нныѧ вѣнцы̀. |
Кондак Триоди, глас 4: Ныне время для труда явилось, при дверях Суд, восстанем постящиеся, принесем слезы умиления, милостынями, взывая: «Согрешили более песка морского, но прости, Создателю всех, да примем нетленные венцы». |
||
Какое ныне время? Лук.4:18,19; Ис.61:2; Прит.6:6 |
|||
Прокӏ́менъ, гла́съ є҃: Ты̀ гдⷭ҇и сохрани́ши ны̀, и҆ соблюде́ши ны̀ ѿ ро́да сегѡ̀ и҆ во вѣ́къ. Стӏ́хъ: Сп҃си́ мѧ гдⷭ҇и, ꙗ҆́кѡ ѡ҆скꙋдѣ̀ прпⷣбный. |
Прокимен, глас 5: Ты Господи сохранишь нас, и соблюдешь нас от рода сего и во век. Стих: Спаси меня, Господи, яко оскудело число праведных. |
||
И҆ ст҃а́гѡ прокӏ́менъ, гла́съ а҃: Ѹ҆ста̀ моѧ̀ возглаго́лютъ премꙋ́дрость, и҆ поꙋче́нӏ̈е се́рдца моегѡ̀ ра́зꙋмъ. |
И святаго прокимен, глас 1: Уста мои возвестят премудрость, и поучение сердца моего – разум. |
||
Кто хранит человека от грехов падшего мира? |
|||
А҆по́столъ ко є҆вре́ємъ, зача́ло т҃д. Апостол ко Евреем, зачало 304, Евр 1:10-2:3. |
|||
Что говорит о Сыне Бог? 1:8 |
|||
И҆ ст҃о́мꙋ, ко є҆вре́ємъ посла́нӏ̈е, зача́ло ти҃ӏ. И святому, ко Евреем, зачало 318, Евр 7:26-8:2. |
|||
Какой у нас должен быть первосвященник? 7:26,27 |
|||
Е҆ѵⷢ҇лӏ̈е ѿ ма́рка, зача́ло з҃. Евангелие от Марка, зачало 7, Мк 2:1-12. |
|||
С чего начинается служение Христа миру? 2:1,2; Ин.1:1-3 Кто знает всё содержание сердца человека? 2:6-8; Пс.138:1-4;
Евр.4:13 Если спасение человека от расслабленности и смерти – дар Божий по ходатайству за него Христа и Его святых, то, что зависит от спасаемого человека? Деян.2:36-43; 17:30,31 |
|||
И҆ ст҃о́мꙋ, ѿ ӏ҆ѡа́нна, зача́ло л҃ѕ. И святому Евангелие от Иоанна, зачало 36, Ин 10:9-16. |
|||
С чем сравнивает Господь Его руководство смиренным Богу народом?
10:1-9 Для чего пришел в мир Христос? 10:10; 3:16 |
|||
Прича́стенъ: Хвали́те гдⷭ҇а съ нб҃съ,
хвали́те є҆го̀ въ вы́шнихъ. |
Причастен: Хвалите Господа с
небес, хвалите Его в вышних. |
||
Выполнить задания в предлагаемой последовательности. Сотворить молитву из утреннего
правила от начала до Отче наш, включительно, и молитву на начало учения. Прочитать указанные в таблицах тексты Святого Писания,
Святое Писание см… Кратко ответить на вопросы по текстам Святого Писания письменно в Дневнике чтения Святого Писания. В качестве листа электронной тетради для ответов допустимо использовать данную страницу. Прочитать богослужебные тексты дня с переводом. Научиться правильно читать богослужебные тексты на
церковнославянском языке и объяснять их смысл. Проконтролировать чтение церковнославянских текстов, в том числе, в небольших группах или в парах в воскресной школе. Выучить наизусть текст: Конда́къ трӏ̈ѡ́ди: Ны́нѣ вре́мѧ: Повторить уже выученные наизусть тексты, в том числе, Отче наш и молитву Ефрема Сирина из молитвослова, см… Также Никео-Цареградскй Символ Веры и Декалог из Катехизиса митрополита Филарета, см… Прочитать поучения сегодняшнего дня: Написать в дневнике по этим текстам сначала основные вопросы (не менее 5-ти по каждому тексту), а затем ответы на них. Выполнить электронные тесты (готовятся). Обсудить ответы на все тексты в воскресной приходской школе, при необходимости откорректировать. Написать небольшое эссе (при немощи, рассказать устно) на основании Святого Писания и текстов на одну из тем сегодняшнего дня. Сдать свою работу на проверку преподавателю, обменяться мнениями с соучениками воскресной школы и в семье… Лучшие работы, испросив благословения у настоятеля храма или у уполномоченного на то преподавателя, опубликовать в блоге, средствах массовой информации прихода, епархии или иных. Дополнительно Прочитать и составить краткий конспект произведений Григория Паламы: «Триад в защиту святых исихастов» и «Святогорского томоса». Прочитать службу празднику по
Триоди постной на церковнославянском языке и, параллельно, в современном
толковом переводе. Научиться пересказывать смысл текстов. Обратить внимание
на содержание синаксаря богослужения. |
Урок разработан на основании текстов Священного Писания и Триоди постной, с использованием святоотеческой и иной православной литературы. Рассматривается духовная суть богослужения во 2-ю Неделю Великого поста, святителя Григория Паламы. Открывается библейское основание и его выражение в богослужебных текстах учения о Нетварном Свете, спасительно просвещающем смиренные Христу и Богу души. О священно безмолствующих. О возможности созерцать Бога святой, свободной от скверн душой не только посредством обыденного или научного наблюдения проявления Творца и Промыслителя в окружающем нас мире, на святых иконах и в красоте вероучения и жизни Православной Церкви, но и непосредственно, как Нетварный Свет. Отмечаются границы, за которыми человека поглощает обольщение духовностью или разумностью, подмена духовного образа Бога идолами-образами вещей из творения Божия. Урок состоит из избранных текстов богослужения дня, заданий и тестов. Предназначается для взрослых и старшего школьного возраста, приступивших к освоению основ Православия. Предполагается активное исследовательское участие учащихся в изучении материала всего курса и урока. |
Электронная почта: vcsl-k@ya.ru; sl@sancti.ru Опубликовано: 2018.03.03. Калашников Ю.В. Триодь постная. Неделя 2-я Великого поста, святителя Григория Паламы. Урок. [Электронный ресурс] / Школа права. Электронные материалы журнала «Праведность и мир». ISSN 2078-8932. URL: http://sancti.ru/sl/hs/intr-pre/tri/2f-palamy.htm, (дата обновления: 2023.03.11).
© КАЛАШНИКОВ Ю.В. 2018 - 2023 |